marți, 4 august 2009

Yucca elephantipes -planta gigantă

Yucca poate avea un trunchi bine reprezentat sau sa posede numai o rozeta de frunze la nivelul suprafetei pamantului din ghiveci. O forma sau alta se obtine prin inmultirea vegetativa diferita.

Necesita multa lumina si iubeste locurile calde si insorite. Frunzele de la baza isi pierd culoarea daca lumina nu este suficienta si se planta se poate usca daca udarile sunt prea abundente.

Iarna prefera camerele racoroase in care temperatura sa nu scada totusi sub 10?C.

Yucca nu cere ingrijiri speciale si se acomodeaza in locurile cele mai diferite. Se uda abundent, dar se asteapta ca intre udari substratul sa se usuce.

Toamna si iarna se uda rar. Vara se ingrasa cu solutii minerale, in dilutie de 0,1%, la interval de 15 zile.

Yucca se inmulteste prin butasi de rozete de frunze sau de fragmente de trunchi care se taie la lungimi diferite, in functie de inaltimea tulpinii care se doreste.

Dupa inradacinare, intr-un vas se pun mai multi butasi inradacinati de lungimi diferite, pentru a crea impresia unei plante cu multi lastari.

Cand frunzele plantei sunt atinse de mucegaiul gri (ciperca Botrytis) se indeparteaza acele frunze si se trateaza planta cu un fungicid.

Petele de praf albicios provocate de cosenila fainoasa si solzii bruni ai cosenilei brune se trateaza cu un tampon de vata imbibat in alcool denaturat sau cu insecticide specifice.
Alte varietati ale plantei sunt:
Yucca aloifolia are frunze verde-inchis rigide, marginile fin dintate, dispuse in forma de rozeta. Inflorescentele sunt formate din grupuri dese de flori alb-galbui.

Yucca gloriosa - arbust vertical cu tulpini solide si frunze lanceolate, lungi de circa 60 cm. Florile se desfac la inceputul toamnei, formand ciorchini verticali.

Yucca filamentosa - se poate planta in gradina si rezista la geruri.

material preluat de pe www.gradina-online.ro

89 de comentarii:

  1. Buna.Sunt olimpia din Baia-Mare,am si eu o planta YUCA,am primit-o de la cineva.problema este ca nu a stiut sa-mi spuna cum sa o ingrijesc,ce se poate intimpla cu ea in anumite conditii.Am primit-o anul trecut in toamna,si a mers foarte bine toata iarna pana in primavara mai exact la sfarsitul lui mai inceputul lui iunie a inceput sa-i cada frunzelefoarte repede si dupa aceea i-a cazut partea din virf.Era moale tulpina in varf ca si putrezita.Am fost foarte necajita ca nu stiu cauza.Cam prin luna august au inceput sa iasa pe tulpina pui.Sunt foarte curioasa ce o sa se intample,pentru ca nu stiu la ce sa ma astept.Daca stie cineva sa-mi spuna ce ar trebui sa fac ,as fi foarte bucuroasa,s-au care a fost cauza a ceea ce s-a intamplat.Multumesc anticipat,si astept cu mare drag sfatul.adresa mea de mail este;www.olimpia_lucia2008@yahoo.com

    RăspundeţiȘtergere
  2. Draga Olimpia, tulpina moale si dupa cum ai scris putrezita, e semn a unei udari ambundente si lipsa de lumina, iuka iubeste un loc insorit si pe timp de vara sa stea afara sau la balcon, intre udari stratul superior de sol tre sa se usuce... Este straniu ca partea de sus a fost cea care a inceput sa putrezeasca, in cazul unei udari ambundente ar fi cazul sa inceapa sa putrezeasca de jos in sus. Sau planta a fost stropita ambundent?... Faptul ca a dat pui este bine, inseamna ca se simte bine si isi va reveni... succes.

    RăspundeţiȘtergere
  3. Am o planta Yucca de un an si jumatate. De cateva luni pe spatele frunzelor au aparut pete albicioase, apoi frunzele se ingalbenesc si se usuca. Au fost atacate la inceput frunzele de la mijloc mai tinere,acum sunt atacate toate.Am stropit-o cu ceva substanta 3 in 1 si fungicid si insecticid dar fara rezultata. Poate ma ajutati cu un sfat sa o salvez.Multumesc.

    RăspundeţiȘtergere
  4. Buna!Am si eu o planta YUCCA de aproape 2 ani,pana acum am tinut-o la casa,iar vara am scos-o in curte, dezvoltandu-se destul de bine, insa de vreo 2 luni am luat-o la apartament si au inceput sa se ingalbeneasca destule frunze.Vreu sa va spun ca planta mea are frunze chiar de la radacina, ceea ce nu prea cred ca va ramane asa, credeti ca aceasta ar putea fi una din cauzele uscarii frunzelor?

    RăspundeţiȘtergere
  5. salut , am si eu o yucca de un an ,ii mergea foarte bine pana iam mutat locu apoi au inceput sa se ingalbeneasca frunzele si sa cada . acum a ramas doar tulpina groasa , mai sant sanse sai dea alti pui ?

    RăspundeţiȘtergere
  6. am si eu 2 yucca si au ajuns la 2 metri m-ar interesa cum sa le inmultesc,cum sa le tai?
    ajutati-ma si pe mine .Multumesc

    RăspundeţiȘtergere
  7. Buma, scuze pentru raspunsuri intirziate. Cind planta se imbolnaveste de paraziti este bine de spalat pe frunze cu apa si sapun de haine. Insectele vor reaparea din oule care le-au depus cele anterioare. Din acest motiv planta va fi spalata si curatata de insecte de 3 ori cu un interval de o saptamina. Succes

    RăspundeţiȘtergere
  8. Planta arunca o parte din frunze cind este schimbata de la niste conditii la altele, in cazul de mai sus de la conditii de afara in conditii de camera. Este un proces normal, uneori planta poate arunca frunzele chiar daca se dezvolta in conditii optime, din cauza ca frunzele de mai jos cu timpul imbatrinesc. Este un proces normal in ciclul de viata a plantelor.

    RăspundeţiȘtergere
  9. Cind la planta cad toate frunzele, aceasta inseamna ca planta a suferit un stress sau este bolnava, sau este udata prea des, si ii pot putrezi radacinile si tulpina. Verificati in acest caz daca tulpina nu este moale la baza, atunci planta poate supravetui in cazul in care o schimbati in sol nou.

    RăspundeţiȘtergere
  10. Iuca se inmulteste usor vegetativ se taie virful sau portiuni de tulpina si se pune in nisip la inradacinare, temperatura tre sa fie mai mare de 25 grade celsius ca aceasta sa dea radacini noi. Succes.

    RăspundeţiȘtergere
  11. buna,am primit cadou de florii o floare yucca nu am stiut cum sa procedez cu ea si am pus o in curte,acu o mare parte din frunze s au ingalbenit pe margine.spuneti mi va rog este bine ce se intimpla cu ea?pot sa o asez in cort in curte sau sa o las in afara lui,va multumesc.

    RăspundeţiȘtergere
  12. Daca frunzele sunt galbene si USCATE in margini mai poate fi si semn de arsuri si deficit de apa...

    RăspundeţiȘtergere
  13. Buna Cami, o planta crescuta initial in sera si amplasata in conditii total diferite (in curte) trece prin stres, dupa care urmeaza o perioada de adaptare la conditiile noi. Nu e de mirare faptul ca s-a ingalbenit la frunze. Este bine de a adapta planta la conditii noi treptat, timp de vreo 2 saptamini de a scoate floarea dimineata si seara in curte cind soarele nu este puternic, si nu sunt diferente de temperatura mai mari de 6 grade intre zi si noapte. Frunzele ingalbenite vor muri deja, dar vor creste altele noi din virf. E bine de a amplasa planta acum pe un pervaz insorit, ca aceasta sa-si revina. Intre udari solul la suprafata e necesar sa se usuce si cum se stabileste timpul de afara mai prielnic o puteti scoate afara. Deasemenea o sera ar fi perfecta pentru a reabilita mai rapid planta, daca dispuneti de una, dar nu e obligatorie.

    RăspundeţiȘtergere
  14. Eu am yuka de 6 ani si s-a ofilit partea de sus ,furnzele au cazut si mi-a dat un pui langa tulpina.Pot sa tai ramurile de sus si sa le inmultesc ???

    RăspundeţiȘtergere
  15. Buna Costi, desigur poti sa inmultesti yuka vegetativ, se taie partea de sus se pune in apa sau mai bine in nisip sau turba si se acopera cu un sac de polietilena sa pastreze un nivel de umiditate inalt, sacul de polietilena se scoate zilnic pentru a aeresi planta si a preveni aparitia bolilor care se dezvolta usor la umeditate inalta. La fel poti lasa doar citeva frunze din virf si celelalte ofelite sa le tai. La fel yuka poate fi inmultita frin portiuni de tulpina fara frunze - butasi, acestia se infibg inntr-un ameste de sol si se stropesc zilnic. Temperatura optima pentru a dezvolta radacini noi este in jur de 25-30 grade Celsius.

    RăspundeţiȘtergere
  16. Buna ziua,

    Am primit o yucca mare de peste 1 m cu 2 brate si i-am schimbat ghiveciul,pamant am luat de la bricostore special pentru flori(pamant universal),cred ca asta a fost si cel initial si de cand am adus-o i se ingalbenesc frunzele de la baza si in fiecare zi adun cate 1-2 ,o am de la inceputul verii dar deja a inceput sa se duca din ce in ce mai sus cu ingalbenitul frunzelor iar in vf ii dau incontinuare frunze noi,mi-e sa nu ramana cheala ,sa o stric,a fost a cumnatei mele si nu mai avea loc sa o tina si mi-a dat-o mie si mi-ar parea rau sa o stric.Cat a fost la ea s-a dezvoltat ff bn.

    RăspundeţiȘtergere
  17. Alina, pare ca iuka care ai primit-o cadou sa aiba un shock de transplant. Sper ca planta a fost transplantata cu bolul de pamint intreg fara a fi deteriorata radacina, si adaugat sol in jur pentru a umplea golurile. Solul universal din market nu cred sa fi o problema. La fel insuficinta de lumina poate fi o problema, verifica daca asta ar putea fi in cazul plantei care o ai. Yuka iubeste un loc cu soare si pe vara poate fi soasa afara intr-un loc umbrit pe timp de amiaza. Citeva frunze ingalbenite la fel poate fi o reactie normala cind planta este schimbata dintr-un loc in altul, dar nu prea multe. Succes, sper sa-ti fie de folos.

    RăspundeţiȘtergere
  18. Costi sigur potzi imulti planta prin butasi de tulpina chiar daca sunt fara frunze. Tulpina tre sa fie tare, adica sa nu aiba parti moale putrezite. Butasii se imfibg in nisip, cu o jumatate iesita in aer, si se uda la timp. Succes.

    RăspundeţiȘtergere
  19. Multumesc mult pt raspuns,am transplantat-o intocmai cu totul nu am umblat la radacina si am pastrat ce s-a mai putut si din vechiul pamant.La mine soarele bate dupa amiaza dupa ora 2 ,eu zic ca are lumina dar nu este aproape de geam si mai trag perdeaua ca sa ajunga razele soarelui direct la ea ,e la o distanta de 3 m de geam.Nu stiu ce o sa ma fac la iarna cand nu o sa mai fie soare deloc.Poate am exagerat cand am zis ca se ingalbenesc in fiecare zi dar 2-3 frunze le rup pe sapt si va dati seama ca o am de 2-3 luni si a chelit destul de mult in perioada asta.O stropesc in fiecare sapt sau ii sterg frunzele si apa mi-e teama sa-i mai pun,ii pun in tava de la ghiveci ca asa mi-a zis cineva care are f multe specii de flori si le merge ff bn ca ea isi trage cat are nevoie ,acum i-am rupt 2 frunze care erau galbene si ma uit ca deja mai are inca 4 care s-au deschis la culoare si alea or sa se ingalbeneasca ,nu mai stiu ce sa-i fac,nu se mai opreste.As da-o pe balcon dar e direct in razele soarelui si sa nu se usuce,ca am mai uscat o yucca asa.

    RăspundeţiȘtergere
  20. Alina buna, as spune ca trei metri de la geam e cam putina lumina pentru o iuca care iubeste locuri destul de insorite. Ma gindesc ca pe geam sau cel mult un metru de la geam orietat spre sud are fi un loc potrivit pentru o astfel de planta iubitoare de lumina. Este important ca intre udari solul de la suprafata sa se usuce, cu atit mai mult cind planta sufera de dificit de lumina.

    RăspundeţiȘtergere
  21. Detin o Yucca precum cea din imagine. Are o inaltime de peste 2,4 m si necesita a fi scurtata Va rog specificati mai amanuntit cum se taie si se replanteaza pt o procedura sigura. Astept raspuns.
    Va multumesc !

    RăspundeţiȘtergere
  22. Se taie virfurile cu frunze si cu o bucata de tulpina, care se pune in apa pina a da radacini, temperatura trebuie sa fie mai mult de 25 grade celsius. Portiunile de tulpina se inradacineaza in nisip umed, apoi se replanteaza in sol de turba.

    RăspundeţiȘtergere
  23. tulpinile care au ramas fara frunze in urma scurtarii vor da bratze noi, eventual scurtarea e bine de facut pe timp de vara cind e cald si plante creste si se devzolta activ.

    RăspundeţiȘtergere
  24. buna ziua. am o yucca de 2 ani si i-a mers foarte bine pana acum ceva vreme cand a inceput sa putrezeasca partea de sus a tulpinei.de curang am observat ca i-a dat 3 pui care cresc vazand cu ochii, insa tulpina plantei a inceput sa putrezeasca din ce in ce mai mult si nu stiu ce sa fac ca sa o salvez.frunzele sau lasat destul de mult inclusiv cele micute din varf. as vrea sa stiu cum pot sa o salvez sau daca nu o mai pot salva pe ea macar puiutii. va multumesc.

    RăspundeţiȘtergere
  25. Buna, probabil planta era stropita ambundent si se acumula apa intre frunze si a inceput sa-i putrezeasca tulpina, sau eventual era udata frecvent in sol. Incercati sa separatii puii de planta si sa-i puneti in apa sau nisip umed spre inradacinare. Eventual poate gasiti o portiune de tulpina sanatoasa, si la fel o puteti inradacina in nisip umed. Succes.

    RăspundeţiȘtergere
  26. am si eu o yuca dar nu am inteles cum e traba cu taiatul varfului. II tai varful cu tot cu o parte din tulpina? Apoi varful il pun in apa sau in nisip? Iar din restul plantei care a ramas in ghiveci ar trebui sa mi se ramifice? Mentionez ca planta are vreo 50 cm.

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Exact! Se taie virful cu o portiune de tulpina, daca tulpina este tinira se pune in apă, dacă este lignificată (adica cu scoarta bruna) atunci se sădeste in nisip umed, dar nu e o regula mare din asta, doar recomandare. Restul tulpinei care ramine in vazon va da lastari noi in virf.

      Ștergere
  27. florile yucca nu inforesc?

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. In conditie de camera yucca infloreste mai rar. In sere tre sa infloreasca.

      Ștergere
  28. am o yucca de 14 ani si 2.10 metrii inaltime.Am taiat-o in 2 locuri si am bagat-o in pamant dupa o saptamana cat am tinut-o in apa.Am procedat corect?Se va prinde? va rog sa-mi raspundeti.

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Butasii tineri, adica portini de tulpina verzi se pun in apa si se asteapta pina acestea dau radacini dupa care se planteaza in sol. Iar daca butasii sunt lignificati (cu scoarta) atunci acestea se sadesc in nisip umed pentru inradacinare, dupa care se replanteaza in sol. Butasi cu taietura proaspata care sunt plantati direct in pamint au riscul sa se imbolnaveasca, dar pot merge bine in cazul in care solul este steril. Pina la urma nu e o regula din toate astea, diferiti gradinari reusesc de a inradacina plantele prin diferite metode. Pentru a inradacina plantele este bine ca acestea sa stea intr-un loc luminos dar ferit de raze solare directe.

      Ștergere
    2. ce fel de ingrasamant lichid se pune la yucca?cum se cheama,se gaseste in magazine de specialitate?

      Ștergere
    3. Orice fertilizant lichid universal pentru plante decorative in frunzis este bun pentru a fertiliza yuka. Acestea contin mai mult azot in comparatie cu fertilizantii pentru plante cu flori. Ele sunt foarte numeroase si au diferite denumiri, dar in esenta sunt aceleasi dupa compozitie. Un consultant in orice magazin de flori va poate recomanda un ingrasamint universal pentru plante decorative prin frunzis.

      Ștergere
    4. Pot sa va raspund, din propria experienta, ca cel mai bine este ca dupa taierea tulpinii sa o tineti in apa pana ce apar primele radacini (cateva saptamani) si abia dupa aceea sa o puneti in pamant.

      Am avut si eu o planta de vreo 2 metri pe care am sectionat-o in doua locuri, obtinand 3 parti: cea de la baza care a ramas inradacinata in ghiveci, un butas (lignificat) de circa 40 cm pe care l-am plantat imediat dupa taiere in acelasi ghiveci si partea superioara - varful, careia i-am rupt cateva frunze de la baza pentru a putea sa o plantez intr-un vas separat. Dupa vreo 2 saptamani am observat ca planta cu frunze a inceput sa se ingalbeneasca si usuce, ceea ce m-a determinat sa verific daca tulpina tanara (verde, nelignificata) a prins radacini. Astfel am observat nu numai ca nu avea radacini insa era putrezita si emana un miros urat. N-am intrat in panica, si, in urma unui sfat avizat am taiat din tulpina partea moarta, am mai rupt cateva frunze si am pus-o intr-un vas cu apa sperand sa o pot salva. Acum, dupa vreo 3-4 saptamani, am observat ca i-au iesit radacinile iar frunzele incep, usor, usor, sa-si revina. O sa o mai tin cateva zile dupa care o voi pune in pamant. Intre timp, din cei doi butasi plantati impreuna au iesit 3 respectiv 2 (la butasul mic) ramuri.

      Asadar, sfatul meu este ca mai bine sa tineti planta in apa pana ce vedeti radacinile iesite si ulterior sa o plantati.

      Ștergere
  29. buna am si eu o Yucca si as vrea sa stiu daca iarna se poate adapta la o lumina mai slaba?momentan o tin in balcon si ii merge foarte bine.
    multumesc

    RăspundeţiȘtergere
  30. Bineinteles, daca o puneti la o fereastra orientata spre sud tre sa mearga bine

    RăspundeţiȘtergere
  31. buna,am si eu o intebare in legatura cu ceara care se pune pe butas dupa taiere.am citit undeva ca se pune ceara de la lumanare,doar picur ceara cat sa acopar partea taiata,nu e prea fierbinte? am mai citit si ca se poate cresta partea lemnoasa ca sa dea pui, este adevarat? va rog sa-mi raspundeti.multumesc

    RăspundeţiȘtergere
  32. Referitor la ceara nu am avut o experienta care mi-ar putea sa judec dupa observatii practice si realiste, am citit ca in ceara se mai adauga fungicid pentru a stopa dezvoltarea infectiilor fungice si atit. Cu crestatul partii lemnoase, nu va pot raspunde, dar cred ca ar putea sa fie adevarat, partea lemnoasa e bine de stropit zilnic, ca aceasta sa fie moale si puii sa aiba destula putere de a iesi la suprafata din mugurii dorminzi.

    RăspundeţiȘtergere
  33. Stella, va sfatui sa incercati si sa experimentati, experienta personala va va ajuta sa invatati multe lucruri in cel mai derect si practic mod.

    RăspundeţiȘtergere
  34. multumesc frumos pt raspunsul promt.voi incerca si ceara si crestatul la primavara.spre sa dea rezultat.

    RăspundeţiȘtergere
  35. Buna.Azi mi-am cumparat si eu o Yucca din Practiker,are ghiveciul foarte mic,pot sa-l schimb acum cu unul mai mare sau sa astept pana la primavara?Multumesc.

    RăspundeţiȘtergere
  36. Puteti sa-l schimbati, daca radacinile sunt foarte bine dezvoltate si se impletesc la baza ghiveciului sau iesa deja din orificiile de drenaj ale ghiveciului. E bine sa schimbati planta intr-un ghiveci nu prea mare, cu 4 cm mai lat in diametru si 4 cm mai mare in inaltime. Sper sa va fie de ajutor.

    RăspundeţiȘtergere
  37. Multumesc.Pot sa pun pamantul acesta http://www.evasion.ro/Amenajari-interioare-si-exterioare/Gradina/PAMANT-FLORISOL-PENTRU-FLORI--10-L/ ?

    RăspundeţiȘtergere
  38. Da sigur, e pamint universal, se poate pune la toate florile

    RăspundeţiȘtergere
  39. Am schimbat ghiveciul cu unul mai marempamantul de mai sus iar pe fundul ghiveciului am pus un strat de pietricele pentru drenaj. Binenteles ca am si udat-o. Insa nu am amestecat pamantul cu nisip...sa fie vreo problema?

    RăspundeţiȘtergere
  40. Daca ati pus pietricele de drenaj nu cred sa fie o problema.

    RăspundeţiȘtergere
  41. Buna ziua.Am o yuca pui sadita langa o yuka mare.De ceva timp puiului nu-i merge bine...am observat ca i se scurge un lichid din trunchi cand il apas.Probabil am udat-o prea tare. Planta cea mare care e in acelasi ghiveci nu are nimic . Ce pot face ca s-o salvez? Sa n-o mai ud un timp sau sa-i crestez putin trunchiup pentru a se evapora apa de acolo? Poate sa afecteze si yuka cea mare care este in acelasi ghiveci? Ce pot sa fac? Astept raspunsul dumneavoastra . Va multumesc !

    RăspundeţiȘtergere
  42. Pare ca trunchiul putrezeste de la exces de apa sau din cauza unei infectii, tot cei probabil ca radacinile sa fie putrede la fel, scoate-ti puiul din ghiveci si taiati tulpina pina la nivelul unde arata total sanatoasa si incercati sa-l prindeti din nou intr-un ghiveci aparte cu nisip umed. Yuka mare poate fi ingrijita la fel cum si pina acum, important ca solul intre udari sa se usuce la suprafata.

    RăspundeţiȘtergere
  43. Va multumesc pentru raspunsul prompt! Intr-adevar trunchiul era putrezit, nu am putut salva nimic din el, insa am oprit smocurile de frunze care plecau din trunchi, ele par ok. Le-am bagat in apa si dupa ce fac mustati ma gandeam sa le pun in pamant! Oare fac bine? Ce ma sfatuiti?

    RăspundeţiȘtergere
  44. Da se poate de inradacinat si in apa, e bine de schimbat apa la fiecare 2-3 zile. Succes!

    RăspundeţiȘtergere
  45. Buna. As vrea sa-mi spuneti pana la ce temperaturi rezista iarna yucca filamentosa.

    RăspundeţiȘtergere
  46. buna, 16 grade celsius ar fi temperatura minima pentru plantele care intra in repaos pe timp de iarna, adica cind lumina nu este intensa si ziua este f. scurta.

    RăspundeţiȘtergere
  47. Yucca filamentosa este una dintre speciile cele mai rustice si poate fi cultivata in aer liber. Rezista la geruri.
    Pana la ce temperaturi NEGATIVE rezista?

    RăspundeţiȘtergere
  48. Asta nu cunosc si nu pot sa va raspund la intrebare.

    RăspundeţiȘtergere
  49. buna, am si eu o yucca , nu stiu exact ce tip, insa de ceva vreme i s0au ingalbenit frunzele, acum vad ca e moale tulpina( dar nu toata, jos si sus, la mijloc inca e tare), mai are si frunze verzi, inca, am vrut sa schimb pamantul dar am citi undeva ca numai primavara se schimba, cand am scos pamantul din ghiveci, am gasit niste rame..le am luat si le am aruncat...nu ud floarea foarte rar, ....imi place tare mult si nu as vrea sa o pierdem, pot sa i schim pamantul?sa tai numai tulpinele cu frunze si sa le pun in alt ghiveci? ce ma sfatuiti sa fac??? multumesc

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Incercati sa indoiati tulpina, pentru a verifica daca e putreda inauntru sau nu, daca aceasta se rupe cu usurinta si interiorul acesteia e moale de consistenta unui piureu, urit mirositor, nu aveti alt ceva de facut de cit de taiat ramurile cu frunze si de pus la inradacinare in apa sau nisip umed. Curatati portiune de butasi de frunze, adica o portiune din butas care va sta in apa sau nisip, acesta trebuie sa fie liber de frunze, virful in lasati intact. Astepta-ti pina cind da aceasta radacini dupa care o saditi in sol. Succes!

      Ștergere
  50. Patracuta Marian11 februarie 2013, 21:17

    Buna seara! Va rog sa nu radeti de o intrebare poate stupida! Am luat o yucca de vreo 20 cm are frunze sanatoase totul e ok insa nu am gasit nicaieri raspuns nici macar de la vanzator... tulpina creste in timp??? CHiar daca are partea de sus cerata??? Cel de la magazinul de flori mi-a zis ca tulpina aa cum am cumparat-o ramane la aceiasi inaltime definitiv!!!! Asa este???

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da asa este butasul pe care cresc ramuri deja nu va creste se poate ingrosa un pic dar nu creste in inaltime. Deva vor creste ramurile cu frunze care iesa din butas.

      Ștergere
  51. Va rog sa imi spuneti daca o Yucca de 20 cm va creste in inaltime. Cei de la magazin au zis ca nu.

    RăspundeţiȘtergere
  52. Buna ziua ! Am o yucca de aproximativ 3 ani pe care am incercat sa o ingrijesc cat mai bine si pot spune ca am reusit, insa de cateva luni am observat ca tulpina s-a inclinat intr-o parte. Va rog sa ma ajutati si sa imi spuneti ce ar trebui sa fac .....mentionez ca nu am schimbat ghiveciul si nici pamantul de cand a fost achizitionata. Inaltimea ei cred ca este de aproximativ 30-35 cm si se afla intr-un ghiveci cu diametru de apx. 15cm .Multumesc

    RăspundeţiȘtergere
  53. Buna,probabil frunzisul plantei creste mai mult intro directie si planta se inclina sub greutatea acestuia, respectiv solul din ghiveci se comprima intro parte. Puteti schimba planta intr-un vazon cu un diametru mai mare, asezind tulpina in pozitie verticala, adauginid sol in jur si presati bine cu degetele aftfel incit sa nu sa se miste planta. Cineva v-ar putea ajuta sa mentina planta intro pozitie direct verticala in timp ce adaugati sol in jur.

    Poate fi si din cauza ca plantele de obicei cresc si se inclina in directia spre sursa de lumina, respectiv dupa o perioada de timp tulpina crest strimb, atunci o solutie ar fi sa rotiti ghiveciul la 180 grade la fiecare saptamina pentru o crestere vertical uniforma.

    Sper sa va fie de ajutor.

    RăspundeţiȘtergere
  54. Am cunparat o yuca de aproximativ 1 metru inaltime acum cateva zile. Ce parere aveti,s e va adapta in apartamentul meu, care e orientat spre nord ?

    RăspundeţiȘtergere
  55. Nu cred sa fie o problema, dar va creste foate lent. Aveti grija cu udatul, intre udari solul tre sa se usuce pentru a evita putrezirea radacinilor. Amplasati planta in cel mai luminos loc. Daca aveti un balcon scoateti planta la balcon pe timp de vara, ca aceasta sa acumulteze substante de rezerva pentru sezonul de iarna. Personal am o yuca in apartament amplasata in partea de N-E si se simte ok, dar creste foarte foarte lent.

    RăspundeţiȘtergere
  56. Buna ziua. Am primit o yuca de curand insa cojile acelea de pe tulpina din partea superioara sunt uscate, desi frunzele sunt verzi si bogate. Am mutat-o intr-un vas mai mare, i-am schimbat pamantul insa nu da semne de revigorare. Ce parere aveti? Va multumesc anticipat.

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. La ce coji uscate va referiti? E normal ca o parte din frunze cu timpul se usuca si ramin "coji uscate" dupa ce se curata planta de frunze moarte. Daca virfurile plantei cresc si se dezvolta normal atunci planta dumneavoastra este sanatoasa.

      Ștergere
  57. buna...mi-am cumparat si eu un yucca acu 2 ani mi-a placut maxim,are in jur de 30 de cm dar de cand am luat-o nu a crescut deloc:O e tot asa zici ca a incremenit din crescut si nu stiu ce sa zic.de verde ii dar nu creste deloc:((

    RăspundeţiȘtergere
  58. buna mia. Yucca iubeste mult soare. Si daca ii dati si un ingrasamint pentru start ar trebuie sa se porneasca in crestere.

    RăspundeţiȘtergere
  59. S.O.S. buna seara, am rupt accidental varful unuei yucca de 10 ani (2 m)(cam pe la jumatea frunzelor)... cum sa procedez... daca il fixez la loc sunt sanse sa se prinda? daca nu ce trebuie sa fac pentru ca in locul varfului sa creasca frunze noi?

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu mai putei fixa la loc o creanga rupta, asta este. Va da lastari noi de la sine, stati fara griji.

      Ștergere
  60. In primul rand tin sa va felicit pentru acest blog si ca veniti cu sfaturi in ajutorul celor ce intampina probleme.
    Normal ca ma aflu aici pentru ca am o problema cu yucca mea:
    Acum 2 saptamani i-am schimbat compet pamantul pentru ca pe pamantul ei misunau ca un fel de paianjeni minusculi si aproape incolori, erau inlusiv in pamnt bagate vietatile acelea mici. Deorece la vremea respectiva nu am dat de blogul dumnevoastra la sfatul mai multor binevoitori m-am apucat si am schimbat tot pamantul, inclusiv cel de pe radacini si acolo misunau acele mici vietati.
    Dupa ce am schimbat pamantul frunzele au inceput sa se usuce, astazi am fost in dedeman si am luat pamant special pentru ea (m-am gandit ca poate pamantul acele folosit acum 2 saptamani nu i-a priit.
    Ideea este ca tulpina din pamant a ramas fara o bucata de coaja si are radacini doar pe oparte ... intrebare, se poate salva ? cum? un sfat ceva ...

    asa arata radacina la baza: http://img706.imageshack.us/img706/8060/esgk.jpg
    asa arata planta: http://img203.imageshack.us/img203/7228/gqlk.jpg

    acum am mutat-o pe balcon (o tineam in casa langa usa de la balcon) in speranta ca mai multa lumina o va ajuta

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Verificati daca tulpina e moale, pare sa fie ca planta a inceput sa putrezeasca de la udari frecvente. In cazul in care tulpina e moale, ceea ce ramine de a fi salvat sunt ramurele. Ramurile se taie si se pun in apa curata la inradacinare. Solul puteti sa-l pastrati pentru plantari ulterioare. Mult succes.

      Ștergere
  61. Buna ziua,
    Am avut o yucca destul de mare, aproximativ 50 cm inaltime. Nu am ingrijit-o si s-a uscat in mare parte. Am incercat sa o salvez, am mutat radacina intreaga, a dat iar din ea, dar apoi cred ca am udat-o prea mult Ideea e ca acum am ramas doar cu o plantuta mica, verde, de aproximativ 10 cm, pe care vreau sa o prind din nou. Am inteles ca trebuie lasata cateva saptamani in apa, la lumina, si la temperatura constanta.

    Intrebarea este: apa trebuie schimbata in perioada asta? sau doar adaugata cate putin pentru a inlocui ce se evapora?
    Ar fi bine sa-i pun ceva solutie in apa respectiva?

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bineinteles ca apa poate fi schimbata periodic (2 ori pe saptamina), si mai frecvent daca apare miros urit. Butasul la fel poate fi inmuiat in apa cu ingrasamint pe citeva ore. La temeratura mai mare de 25 grade celsius butasii dau radacini mai rapid.

      Ștergere
  62. Buna, am o yuca de vreo 12 ani, are aproape 3,5m.La inceputul toamnei m-am mutat si nu mai am foarte multa lumina in casa. Frunzele se usca pe zi ce trece de la baza spre varf (incet, incet o sa ramana cheala). are vreo 5 pui, sau cum le zice care se dezvolta frumos. Pe langa socul mutatului au mai aparut in pamant niste chestii minuscule, albe cu multe picioruse care misuna de zor...(de la un magazin specializat am primit un pliculet de Mospilan cu care mi-a zis sa pulverizez pe sol, bineinteles diluat in apa, dar nu au disparut insectele alea, doar nu mai ies la suprafata). Se poate sa suplinesc lumina naturala(k nu am unde sa o duc in alta parte, e destul de mare)?ce sa fac cu ea sa nu moara?

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna,
      E ok sa se usuce citeva frunze pe timp de iarna, dar daca se usuca mai multe, cum spune-ti, problema e la sigur in insuficenta de lumina. Desigur puteti adauga niste lumina artificiala adaugator la cea naturala.

      Insectele albe care misuna la suprafata solului nu aduc mari daune plantei, acestea se hranesc cu substantele organice din sol, bineinteles cind populatia acestora creste aceasta poate deveni o problema. Schimbati un strat de 10 cm de suprafata solului astfel veti micsora cu mult populatia de insecte in vazon, La fel e nevoie sa stropiti repetat cu insecticid de 3 ori cu interval de 1 saptamina intre stropiri. Aceasta ar trebui sa ajute.

      Daca sunteti interesat/a de o consultatie profesionala in detaliu ce tine de iluminare artificiala si reabilitarea plantei dumneavoastra in baza la o poza ma puteti contacta la adresa: plante.de.interior@gmail.com.

      Ștergere
  63. Mircea Dan Irimescu18 ianuarie 2014, 02:48

    Am recuperat o yucca de la niste vecini care s-au mutat. Saraca a cam stat in frig(poate la vreo 4-5 grade) si i-au cazut incet incet toate frunzele. Mai mult, s-au uscat si varfurile pe o lungime de 15-20 cm. Planta are cca.1,2 m inaltime si 4 ramuri. Ce sfat imi dati? Sa elimin varfurile uscate si sa tai portiuni sanatoase din ramuri, pe care sa le pun in apa?
    Multumesc pentru ajutor.

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Exact cum spuneti, portiunile sanatoase din ramuri le puteti inradacina in apa sau mai bine intr-un nisip usor umed.

      Ștergere
    2. Mircea Dan Irimescu28 ianuarie 2014, 14:35

      Va multumesc pentru raspuns, asa voi proceda. Mi-ati dat si doua variante. Oare cum ar fi mai indicat? Neavand experienta s-ar putea sa nu ghicesc momentul cand butasul s-a inradacinat suficient pentru a fi replantat sau, pot sa-l mai scot cu grija dupa un timp sa-l observ? In apa s-ar putea observa evolutia lui dar, nu ar avea nevoie de un ajutor, un ingrasamant? Imi cer scuze ca revin cu intrebari.

      Ștergere
    3. Ambele metode sunt bune, fiecare isi alege dupa preferinte. important este sa indrazniti cu una din metode care este mai comoda pentru dumneavoastra, bineinteles ca verificati atent daca butasul a dat sau nu radacini, din momentul cind butasul da radacini de citiva centimentri se replanteaza in sol.

      Ștergere
  64. Buna,am si eu o yucca de aproximativ 5 ani,care are in jur de 1,7 cm.Trebuie sa spun ca pana in iulie anul trecut i-a mers foarte bine.De atunci trei sferturi din frunze le-a pierdut.prin septembrie am descoperit cauza,aceasta fiind excesul de apa .Din aceasta cauza am renuntat si la puiul de langa ea de aproximativ 40 de cm care avea tulpina imbibata in apa.Dupa ,am inlocuit tot pamantul (cu ingrasamant universal) si parea sa isi revina.Ba chiar i-au rasarit in varfuri pui,care dupa o mica perioda efectiv se uscau.Acelasi lucru se intampla si acum cu al doilea rand de pui .Pot sa spun ca i-am verificat pamantul si este ok iar lumina cred ca are suficienta,cat despre frunzele ramase nu par a fi atinse de nici-o insecta sau ceva de genul asta.Ce sfat imi puteti da?imi este tare draga si nu as vrea sa o pierd. Multumesc frumos pentru ajutor!

    RăspundeţiȘtergere
  65. buna, am yucca de 3 ani, o scot afara in fiecare vara si ii merge foarte bine, dar iarna i se usuca multe frunze, dar are si fruze noi, este normal sa ii cada multe frunze in fiecare iarna, la fel se intampla si cu ficus benjamina, raman aprope fara frunze peste iarna,nu le ud excesiv iar temperatura este constanta 20, 21 grade, va multumesc

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna, ce tine de ficus, e important ca solul intre udari sa fie mentinut permanent umed, dar nu in exces, cu alte cuvinte sa nu se usuce. Atuci cind se usuca solul, si este inclusa incalzirea pe timp de iarna aerul din incapere e foarte uscat si respectiv planta pierde o cantitate mare de apa, se deshidrateaza si ii cad frunzele. Bineinteles ca pe timp de iarna se uda cu precautie, fiind ca plantele nu consuma o cantitate mare de apa. O solutie este de a tropi planta zilnic si in special daca aceasta se afla in directa apropiere de calorifere.

      La fel puteti proceda si cu yucca, stropiti mai des plantele pe frunze.

      Ștergere
  66. salut am o floare yucca avea un metru cind mea aduso si a inceput sa cada frunzele si tulpina era nu tare moale da moale am taiato de la jumate pe taitura am pus ceara si am acoperito cu un borcan are sanse de a da pui si peste cit timp da varog ajutatima

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Salut, ce butas e acoperit cu borcan, cel care a ramas in vazon sau unul care nu are radacini si l-ai pus la inradacinare? Puii apar pe tulpina, adica pe butas, si sunt nu altceva de cit viitoarele ramuri ale plantei. Poate dura de la 1 la 3 luni. Nu cred ca e necesar sa tii un borcan, acesta formeaza condensat si nu e bine pentru planta fiindca poate dezvolta o infectie, e mai recomandabil de a stropi periodic butasul cu apa.

      Ștergere
  67. buna. sunt adrian si am obsv ca tulpina de la floare era moale toata.cu toate acestea are doi lastari care cresc frumos.cand am schimbat ghiveciu am obsv ca tulpina de fapt era goala pe dinauntru din care ieseau firele de radacina.cred ca de la cei doi lastari.numai ca atunci cand am replantat'o am strans prea tare tulpina si a crapat pana la un lastar,si am pus pamant pana un pic deasupra cestuia.e bine?ps. tulpina era goala si in ea ieseau fire de radacini si nu mirosea....dar era goaalaaa....exces de apa?ms anticipat. tare forumu.

    RăspundeţiȘtergere
  68. Buna ziua. Am o Yucca pe care am transplantat-o (acum 1 luna) intr-un ghiveci mai mare si am taiat-o, trunchiul avand acum aprox 20 cm inaltime si 2 cm grosime. De cateva zile am vazut ca pe suprafata taiata a facut mucegai. O ud cam la 4-5 zile si ii pun destul de putina apa (apa nu ajunge in tavita).. este pozitionata la geam, deci lumina are si soare doar dimineata. Din ce cauza se poate sa fi facut mucegai? Multumesc.

    RăspundeţiȘtergere
  69. Draga Evelina,
    Mucegai se formeaza la umeditatea sporita, sau planta eventual a fost infectata la taiere cu un instrument nedezinfectat. Nu e recomandabil sa stropiti planta pe tulpina, puteti la fel sa-i aplicati un fungicid pe zona infectata sau sa presarati mucegaiul cu cenusa.

    RăspundeţiȘtergere
  70. Am una de 10 ani,e ca un palmier,are peste 2 metri,oare cat creste?

    RăspundeţiȘtergere
  71. Cresc mari pot atinge tavanul camerei.

    RăspundeţiȘtergere